هوش مصنوعی و روباتیک - Hamidreza Hosseinkhani

این وب‌گاه با هدف دردسترس قراردادن آموزش‌های رایگان هوش مصنوعی برای همه‌ی فارسی‌زبانان توسط حمیدرضا حسین‌خانی راه‌اندازی شده‌ست

هوش مصنوعی و روباتیک - Hamidreza Hosseinkhani

این وب‌گاه با هدف دردسترس قراردادن آموزش‌های رایگان هوش مصنوعی برای همه‌ی فارسی‌زبانان توسط حمیدرضا حسین‌خانی راه‌اندازی شده‌ست

هوش مصنوعی و روباتیک - Hamidreza Hosseinkhani

این وب‌گاه در سال ۱۳۹۱ (2012) برای آموزش هوش مصنوعی، روباتیک و برنامه‌نویسی توسط حمیدرضا حسین‌خانی راه‌اندازی شده‌ بود و درحال‌حاضر فعال نمی‌باشد.

حمیدرضا حسین‌خانی از نخستین مدرسان هوش مصنوعی در ایران است که از سال ۱۳۸۹ (2010 میلادی) مشغول ترویج و آموزش هوش مصنوعی ازطریق ارائه‌ی رایگان دور‌ه‌های آموزشی حضوری و آنلاین به علاقه‌مندان حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات ازجمله هوش مصنوعی، روباتیک، برنامه‌نویسی و پلتفرم داده‌ای بوده‌ست. او درحال‌حاضر استاد مدعو دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشگر مستقل هوش مصنوعی و مدیر کانال تلگرامی محبوب School of AI است.
محبوب‌ترین آموزش‌های او:
۱) دوره‌ی آموزشی روبوکاپ در سایت رشد (شبکه‌ی ملی مدارس) در سال ۱۳۹۱ شامل موضوعات لینوکس، برنامه‌نویسی ++C، الگوریتم، عامل هوشمند و سامانه‌های چندعاملی، شبیه‌ساز ۲بعدی فوتبال.
۲) بوت‌کمپ‌های دانش‌آموزی روباتیک در شرکت نادکو شریف شامل ساخت عملی روبات، برنامه‌نویسی و آمادگی برای مسابقات کشوری .
۳) دوره‌ی محبوب برنامه‌نویسی اندروید در لایتک شریف که نخستین و محبوب‌ترین دوره‌ی اندروید فارسی در زمان خود بود.
۴) بوت‌کمپ‌ سامانه‌های پیشنهاددهنده با بیش از ۱۰۰۰ شرکت‌کننده.
۵) بوت‌کمپ ترنسفرمرها و مدل‌های زبانی با بیش‌از ۲۰۰۰ بازدیدکننده.
۶) درس کارگاه کامپیوتر دانشگاه شریف سال 2020 با بیش از ۱۵۰۰۰ بازدید.
۷) درس برنامه‌نویسی پایتون دانشگاه شریف سال 2021 با بیش از ۲۰۰۰۰ بازدید.
۸) درس برنامه‌نویسی C دانشگاه شریف سال 2022
۹) درس برنامه‌نویسی جاوا دانشگاه شریف سال 2023.
۱۰) درس برنامه‌سازی پیشرفته با موضوع عامل‌های هوش مصنوعی در دانشگاه صنعتی شریف که یکی از نخستین دوره‌های مربوط به عامل‌های هوشمند بود.

حمیدرضا حسین‌خانی همچنین در صنعت هم نقش فعالی داشته و سابقه‌ی همکاری به‌عنوان مهندس نرم افزار، پژوهشگر هوش مصنوعی، مدیر فنی، مشاور و ... را در تیم‌ها و شرکت‌های خوشنامی مانند دیجی‌کالا، اسنپ، اسنپ‌فود، بامیلو، دیجی‌استایل، ایران‌اپس، اینپین در کارنامه دارد. وی منتور تعداد زیادی از تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات مختلف برنامه‌نویسی، رباتیک و روبوکاپ و همچنین داور و برگزار‌کننده اولین دوره‌ی مسابقات دانش‌آموزی برنامه‌نویسی موبایل در دانشگاه صنعتی شریف (Nadcup 2016) است.

آخرین نظرات

Microsoft Kodu Game Lab یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) رایگان برای خلق بازی های ویدئویی سه بعدی، با استفاده از یک زبان برنامه نویسی ساده، بصری و مؤلفه محور است که در سال 2009 میلادی توسط آزمایشگاه FUSE شرکت مایکروسافت، با نام اولیه Boku منتشر شد.

ایده اولیه Kodu از زبان برنامه نویسی Logo الهام گرفته و برنامه نویسی در آن با کنار هم قرار دادن تعدادی آیکون گرافیکی مرتبط میسر شده است.

کودکان و نوجوانان با استفاده از این ابزار بصری و بدون داشتن هرگونه مهارت برنامه نویسی، قادر به ایجاد و توسعه محیط بازی دلخواه خود، افزودن اشیایی همانند درخت و ... به محیط، تعریف و تبیین قاعده، رفتار و هدف برای اشیا و تعامل با آن اشیا در هنگام اجرای بازی خواهند بود. این فرآیند باعث افزایش خلاقیت، قدرت تجزیه و تحلیل مساله و توانایی داستان سرایی و سناریو نویسی در آنها می شود. به همین دلیل بسیاری از مدارس نمونه و مراکز آموزشی در مالزی و سنگاپور Kodu را به عنوان مهم ترین ابزار آموزش تحصیلی برای پرورش ذهنی کودکان بکار می برند.

بر اساس گفته آزمایشگاه FUSE مایکروسافت:

·         Kodu ابزاری غنی برای خلق روایات، داستان سرایی و سناریو نویسی است.

·         Kodu ابزاری است که منطق، روش حل مساله، تفکر انتقادی و برنامه نویسی را در غالب یک سرگرمی خلاق به کودکان و نو جوانان می آموزد.

·         Kodu ابزاری است که روش شکستن هدف پیچیده به قدم های کوچکتر و انجام پذیر جهت مدیریت، را به صورت کاملا عملی به افراد می آموزد.

·         Kodu ابزاری است که روش طراحی را به صورت یک فرآیند تکراری (Iterative) به افراد می آموزد.

·         Kodu ابزاری است که مفاهیم پایه برنامه نویسی مثل شرط ها و توالی ها را به کاربر آموزش می دهد.

یکی دیگر از ویژگی های Kodu این است که می توان خود نرم افزار و بازی های ساخته شده توسط آن را علاوه بر پلتفرم Windows، بر روی کنسول بازی XBOX 360 نیز به اجرا در آورد و این خود به محبوبیت Kodu در بین کودکان می افزاید.

برنامه ها در Microsoft Kodu Lab بر اساس قواعد نوشته می شوند. هر برنامه از چند صفحه (Page) تشکیل شده است و هر صفحه میتواند شامل تعدادی قاعده (Rule) باشد. هر قاعده در یک خط نوشته شده و شامل دو بخش شرط (When) و عمل (Do) می باشد. هر گاه عبارت موجود در قسمت "شرط" یک قاعده برقرار شود، بدون شک فعل موجود در قسمت "عمل" اجرا خواهد شد. ارزیابی همه شرط ها در یک برنامه به صورت همزمان صورت می گیرد.

گرامر یک قاعده در Kodu به صورت زیر است:

< شرط > <عمل  >

ساختار و فرمت بخش "شرط" به این صورت است:

<  حس / زمان> [ < فیلتر 1 > <  فیلتر 2> ... ]

ساختار و فرمت بخش "عمل" نیز به صورت زیر است:

<  فعل> [ < پیراینده 1 > <  پیراینده 2> ... ]

مثال 1:

مثال 2:

استفاده از قسمت هایی از ساختار "شرط" و "عمل" که درون براکت قرار گرفته اند اختیاری می باشد.

 

شرکت مایکروسافت هر ساله رقابت هایی را تحت عنوان Microsoft Kodu Cup به منظور سنجش قدرت خلاقیت و تشویق کودکان و نوجوانان 9 تا 17 سال به طراحی و برنامه نویسی بازی تحت Kodu برگزار می کند. لازم به ذکر است جایزه نفر اول این مسابقه مبلغ 5000 دلار آمریکا بوده و توسط رییس جمهور آمریکا در کاخ سفید به برنده اهدا می گردد.

شرکت مایکروسافت خود آموز کار با این نرم افزار را درون محیط برنامه به صورت تعاملی قرار داده و کاربر می تواند در حین طراحی، کار با نرم افزار را یاد بگیرد. از طرفی درسنامه و سیلابس درسی را به صورت پکیجی با نام Kodu Classroom kit for Educators جهت مربیان به بازار عرضه نموده است.

همچنین شرکت هایی مثل NASA نیز از Microsoft Kodu Lab برای اهداف آموزشی خود بهره می برند. به عنوان نمونه شرکت NASA، عملکرد جدیدترین مریخ پیمای خود در سیاره مریخ را توسط این ابزار شبیه سازی نموده و برای آموزش کودکان در جدید ترین نسخه Kodu قرار داده است.

علاقه مندان به این ابزار می توانند هر گونه بازی مسابقه ای، استراتژی، RGPs، ماجراجویانه، فکری، اول شخص و ... را بسته به سلیقه خود طراحی نموده و در پایگاه www.planetkodu.com با سایر کاربران به اشتراک بگذارند.

نظرات  (۱۰)

مطلب خیلییی خوبی بود ! واقعا خسته نباشی مهندس.
مرسییییی
۱۴ آذر ۹۱ ، ۰۸:۳۴ اورمزد محسنی

عالی است

بسیار عالی.
خوشم اومد وقت بیشتر برای نوشتن بزار ...
پاسخ:
اطاعت میشه مهندس جان :دی
matalebet alyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.....vaghan mer30 baradar...
rasti (kodu game lab) movafaghiyat amiz bod....tonesti bahash chizi dorost koni.....???????
پاسخ:
مرسی از لطفت عزیزم
آره یه چند تا Game ساده باهاش ساختم (البته بیشترشو دانلود کردم :دی) بدک نیست جالبه
۰۹ دی ۹۱ ، ۰۸:۴۵ سامان اکبریان
حمید جان سلام . مرسی که به وبلاگ من اومدی توی لینک زیر برات حل معمای زبرا رو از طریق منطق مرتبه اول گذاشتم که با زبان Prolog پیداسازی شده . چون Prolog بلد نیستم لینکش رو میدم خودت یه نگاهی بهش بکنی ... فهمیدی به ما هم بوگو ... 

http://en.literateprograms.org/Zebra_Puzzle_(Prolog)
پاسخ:
مرسی سامان جان
نکته جالبش این بود که Fact ها و Rule ها رو به Prolog داده و خود Prolog مساله رو به روش Proof By Refutation یا همون برهان خلف (مثل جواب خودت) حل کرده.
این برنامه برای ساخت بازی است یا چیز دیگر ؟من این برنامه رادارم ونصبکردم
پاسخ:
خروجی این نرم افزار یه Game است
اما هدف اون ساخت Game نیست و نمی توان Game های پیشرفته را با آن طراحی نمود
هدف اصلی اون همونطور که در متن مقاله ذکر شده پرورش قدرت خلاقیت ور کودکان و نوجوانان است
سلام من سارا هستم و 13 سالمه این برنامرو از سری سی دی های lord نصب کردم.راستش این عکسایی که گذاشتی اصن شبیه برنامه من نیس.ینی تقریبا گرافیکش فرق میکنه!خیلی دوس دارم یادش بگیرم!کمک میکنین؟
۰۲ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۵۱ مصطفی رحمانی
خیلی جالب بود
۱۷ فروردين ۰۴ ، ۱۸:۱۲ کت و شلوار مجلسی زنانه
I am extremely impressed with your writing skills as well as with the layout on your blog.
Is this a paid theme or did you modify it yourself?
Either way keep up the nice quality writing, it is rare to see a
nice blog like this one today.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی