وبگاه شخصی حمیدرضا حسین خانی

در این وبگاه تجربیات شخصی حمیدرضا حسین‌خانی در رابطه با هوش مصنوعی و روباتیک، علم داده، مهندسی نرم‌افزار و علوم کامپیوتر قرار میگیرد

وبگاه شخصی حمیدرضا حسین خانی

در این وبگاه تجربیات شخصی حمیدرضا حسین‌خانی در رابطه با هوش مصنوعی و روباتیک، علم داده، مهندسی نرم‌افزار و علوم کامپیوتر قرار میگیرد

وبگاه شخصی حمیدرضا حسین خانی

حمیدرضا حسین‌خانی، دانش آموخته مهندسی نرم‌افزار از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی و کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و رباتیک از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات است.
او از سال ۹۲ به عنوان مهندس نرم‌افزار وارد صنعت شد و همکاری با استارتاپ‌های خوش‌نام و در حال رشدی مثل ایران‌اپس، دیجی‌کالا، دیجی استایل، اسنپ و بامیلو، در سمت‌های مختلف مهندسی، مدیریت و مشاوره را در کارنامه‌ی خود دارد.
وی بیش از ۱۰ سال از سوابق حرفه‌ای خود را مشغول تدریس در کارگاه‌های مختلف برنامه‌نویسی، رباتیک و هوش مصنوعی در مدارس، پژوهش‌سرا‌ها، دانشگاه‌ها و همین‌طور آموزشگاه‌هایی چون لایتک دانشگاه صنعتی شریف، هواپیمایی هما و شبکه ملی مدارس ایران (رشد) بوده و همین‌طور منتور تعداد زیادی از تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات مختلف برنامه‌نویسی، رباتیک و روبوکاپ و همچنین داور و برگزار‌کننده اولین دوره‌ی مسابقات دانش‌آموزی برنامه‌نویسی موبایل در دانشگاه صنعتی شریف (Nadcup 2016) است.

او در حال حاضر استاد درس کارگاه کامپیوتر در دانشگاه صنعتی شریف و از نمایندگان بنیاد جهانی School of AI در ایران است که در زمینه ترویج و آموزش هوش مصنوعی به دانشجویان و استارتاپ‌ها فعالیت می‌کند.

آخرین نظرات

Microsoft Kodu Game Lab یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) رایگان برای خلق بازی های ویدئویی سه بعدی، با استفاده از یک زبان برنامه نویسی ساده، بصری و مؤلفه محور است که در سال 2009 میلادی توسط آزمایشگاه FUSE شرکت مایکروسافت، با نام اولیه Boku منتشر شد.

ایده اولیه Kodu از زبان برنامه نویسی Logo الهام گرفته و برنامه نویسی در آن با کنار هم قرار دادن تعدادی آیکون گرافیکی مرتبط میسر شده است.

کودکان و نوجوانان با استفاده از این ابزار بصری و بدون داشتن هرگونه مهارت برنامه نویسی، قادر به ایجاد و توسعه محیط بازی دلخواه خود، افزودن اشیایی همانند درخت و ... به محیط، تعریف و تبیین قاعده، رفتار و هدف برای اشیا و تعامل با آن اشیا در هنگام اجرای بازی خواهند بود. این فرآیند باعث افزایش خلاقیت، قدرت تجزیه و تحلیل مساله و توانایی داستان سرایی و سناریو نویسی در آنها می شود. به همین دلیل بسیاری از مدارس نمونه و مراکز آموزشی در مالزی و سنگاپور Kodu را به عنوان مهم ترین ابزار آموزش تحصیلی برای پرورش ذهنی کودکان بکار می برند.

بر اساس گفته آزمایشگاه FUSE مایکروسافت:

·         Kodu ابزاری غنی برای خلق روایات، داستان سرایی و سناریو نویسی است.

·         Kodu ابزاری است که منطق، روش حل مساله، تفکر انتقادی و برنامه نویسی را در غالب یک سرگرمی خلاق به کودکان و نو جوانان می آموزد.

·         Kodu ابزاری است که روش شکستن هدف پیچیده به قدم های کوچکتر و انجام پذیر جهت مدیریت، را به صورت کاملا عملی به افراد می آموزد.

·         Kodu ابزاری است که روش طراحی را به صورت یک فرآیند تکراری (Iterative) به افراد می آموزد.

·         Kodu ابزاری است که مفاهیم پایه برنامه نویسی مثل شرط ها و توالی ها را به کاربر آموزش می دهد.

یکی دیگر از ویژگی های Kodu این است که می توان خود نرم افزار و بازی های ساخته شده توسط آن را علاوه بر پلتفرم Windows، بر روی کنسول بازی XBOX 360 نیز به اجرا در آورد و این خود به محبوبیت Kodu در بین کودکان می افزاید.

برنامه ها در Microsoft Kodu Lab بر اساس قواعد نوشته می شوند. هر برنامه از چند صفحه (Page) تشکیل شده است و هر صفحه میتواند شامل تعدادی قاعده (Rule) باشد. هر قاعده در یک خط نوشته شده و شامل دو بخش شرط (When) و عمل (Do) می باشد. هر گاه عبارت موجود در قسمت "شرط" یک قاعده برقرار شود، بدون شک فعل موجود در قسمت "عمل" اجرا خواهد شد. ارزیابی همه شرط ها در یک برنامه به صورت همزمان صورت می گیرد.

گرامر یک قاعده در Kodu به صورت زیر است:

< شرط > <عمل  >

ساختار و فرمت بخش "شرط" به این صورت است:

<  حس / زمان> [ < فیلتر 1 > <  فیلتر 2> ... ]

ساختار و فرمت بخش "عمل" نیز به صورت زیر است:

<  فعل> [ < پیراینده 1 > <  پیراینده 2> ... ]

مثال 1:

مثال 2:

استفاده از قسمت هایی از ساختار "شرط" و "عمل" که درون براکت قرار گرفته اند اختیاری می باشد.

 

شرکت مایکروسافت هر ساله رقابت هایی را تحت عنوان Microsoft Kodu Cup به منظور سنجش قدرت خلاقیت و تشویق کودکان و نوجوانان 9 تا 17 سال به طراحی و برنامه نویسی بازی تحت Kodu برگزار می کند. لازم به ذکر است جایزه نفر اول این مسابقه مبلغ 5000 دلار آمریکا بوده و توسط رییس جمهور آمریکا در کاخ سفید به برنده اهدا می گردد.

شرکت مایکروسافت خود آموز کار با این نرم افزار را درون محیط برنامه به صورت تعاملی قرار داده و کاربر می تواند در حین طراحی، کار با نرم افزار را یاد بگیرد. از طرفی درسنامه و سیلابس درسی را به صورت پکیجی با نام Kodu Classroom kit for Educators جهت مربیان به بازار عرضه نموده است.

همچنین شرکت هایی مثل NASA نیز از Microsoft Kodu Lab برای اهداف آموزشی خود بهره می برند. به عنوان نمونه شرکت NASA، عملکرد جدیدترین مریخ پیمای خود در سیاره مریخ را توسط این ابزار شبیه سازی نموده و برای آموزش کودکان در جدید ترین نسخه Kodu قرار داده است.

علاقه مندان به این ابزار می توانند هر گونه بازی مسابقه ای، استراتژی، RGPs، ماجراجویانه، فکری، اول شخص و ... را بسته به سلیقه خود طراحی نموده و در پایگاه www.planetkodu.com با سایر کاربران به اشتراک بگذارند.

نظرات  (۹)

مطلب خیلییی خوبی بود ! واقعا خسته نباشی مهندس.
مرسییییی
۱۴ آذر ۹۱ ، ۰۸:۳۴ اورمزد محسنی

عالی است

بسیار عالی.
خوشم اومد وقت بیشتر برای نوشتن بزار ...
پاسخ:
اطاعت میشه مهندس جان :دی
matalebet alyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.....vaghan mer30 baradar...
rasti (kodu game lab) movafaghiyat amiz bod....tonesti bahash chizi dorost koni.....???????
پاسخ:
مرسی از لطفت عزیزم
آره یه چند تا Game ساده باهاش ساختم (البته بیشترشو دانلود کردم :دی) بدک نیست جالبه
۰۹ دی ۹۱ ، ۰۸:۴۵ سامان اکبریان
حمید جان سلام . مرسی که به وبلاگ من اومدی توی لینک زیر برات حل معمای زبرا رو از طریق منطق مرتبه اول گذاشتم که با زبان Prolog پیداسازی شده . چون Prolog بلد نیستم لینکش رو میدم خودت یه نگاهی بهش بکنی ... فهمیدی به ما هم بوگو ... 

http://en.literateprograms.org/Zebra_Puzzle_(Prolog)
پاسخ:
مرسی سامان جان
نکته جالبش این بود که Fact ها و Rule ها رو به Prolog داده و خود Prolog مساله رو به روش Proof By Refutation یا همون برهان خلف (مثل جواب خودت) حل کرده.
این برنامه برای ساخت بازی است یا چیز دیگر ؟من این برنامه رادارم ونصبکردم
پاسخ:
خروجی این نرم افزار یه Game است
اما هدف اون ساخت Game نیست و نمی توان Game های پیشرفته را با آن طراحی نمود
هدف اصلی اون همونطور که در متن مقاله ذکر شده پرورش قدرت خلاقیت ور کودکان و نوجوانان است
سلام من سارا هستم و 13 سالمه این برنامرو از سری سی دی های lord نصب کردم.راستش این عکسایی که گذاشتی اصن شبیه برنامه من نیس.ینی تقریبا گرافیکش فرق میکنه!خیلی دوس دارم یادش بگیرم!کمک میکنین؟
۰۲ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۵۱ مصطفی رحمانی
خیلی جالب بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی