وبگاه شخصی حمیدرضا حسین خانی

در این وبگاه تجربیات شخصی حمیدرضا حسین‌خانی در رابطه با هوش مصنوعی و روباتیک، علم داده، مهندسی نرم‌افزار و علوم کامپیوتر قرار میگیرد

وبگاه شخصی حمیدرضا حسین خانی

در این وبگاه تجربیات شخصی حمیدرضا حسین‌خانی در رابطه با هوش مصنوعی و روباتیک، علم داده، مهندسی نرم‌افزار و علوم کامپیوتر قرار میگیرد

وبگاه شخصی حمیدرضا حسین خانی

حمیدرضا حسین‌خانی، دانش آموخته مهندسی نرم‌افزار از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی و کارشناسی ارشد هوش مصنوعی و رباتیک از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات است.
او از سال ۹۲ به عنوان مهندس نرم‌افزار وارد صنعت شد و همکاری با استارتاپ‌های خوش‌نام و در حال رشدی مثل ایران‌اپس، دیجی‌کالا، دیجی استایل، اسنپ و بامیلو، در سمت‌های مختلف مهندسی، مدیریت و مشاوره را در کارنامه‌ی خود دارد.
وی بیش از ۱۰ سال از سوابق حرفه‌ای خود را مشغول تدریس در کارگاه‌های مختلف برنامه‌نویسی، رباتیک و هوش مصنوعی در مدارس، پژوهش‌سرا‌ها، دانشگاه‌ها و همین‌طور آموزشگاه‌هایی چون لایتک دانشگاه صنعتی شریف، هواپیمایی هما و شبکه ملی مدارس ایران (رشد) بوده و همین‌طور منتور تعداد زیادی از تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات مختلف برنامه‌نویسی، رباتیک و روبوکاپ و همچنین داور و برگزار‌کننده اولین دوره‌ی مسابقات دانش‌آموزی برنامه‌نویسی موبایل در دانشگاه صنعتی شریف (Nadcup 2016) است.

او در حال حاضر استاد درس کارگاه کامپیوتر در دانشگاه صنعتی شریف و از نمایندگان بنیاد جهانی School of AI در ایران است که در زمینه ترویج و آموزش هوش مصنوعی به دانشجویان و استارتاپ‌ها فعالیت می‌کند.

آخرین نظرات

دستنوشته شماره 1: از کجا شروع کنیم؟!

يكشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۳، ۰۳:۰۵ ب.ظ

از اونجا که صنعت موبایل شدیدا رو به رشد است و در این صنعت نیز توجه خاصی به سیستم های تحت اندروید می شود. بیشتر برنامه نویسان، دانشجویان و سایر علاقه مندان مایل اند که برنامه نویسی اندروید را آغاز کنند. و اولین و پایه ای ترین سوالشان این است: از کجا و چگونه؟

در این پست قصد داریم دروازه ورود به دنیای اندروید را به خواننده نشان دهیم. (دقت کنید که من فقط دروازه را نشانتان میدهم، دخول با شماست!)

برای ساخت اپلیکیشن ها و بازی های تحت اندروید روش ها و ابزار های زیادی وجود داره. اگر شما برنامه نویس نیستید و قصد برنامه نویسی هم ندارید و فقط می خواهید یک اپلیکیشن برای معرفی کسب و کار خود داشته باشید، نیازی نیست هزینه ای برای تولید اپلیکیشن صرف کنید. سایت هایی وجود دارند که شما با ثبت نام در این سایت ها و چند کلیک ساده و انتخاب تم های آماده می توانید اپلیکیشن خود را در کمتر از 10 دقیقه بسازید. واضح است که نمیتوان انتظار یک خروجی حرفه ای و سفارشی را از آنها داشت. برای یافتن این سایت ها کافیست کلمه App Maker را گوگل کنید.

اما اگر قصد برنامه نویسی دارید:

ابزار های زیادی به زبان های برنامه نویسی مختلف برای ساخت اپلیکیشن ها وجود دارند اما برای ساخت اپلیکیشن ها (گفتم اپلیکیشن نه گیم) بهترین انتخاب ابزار های رسمی خود شرکت Google برای توسعه اپلیکیشن اندروید است. گوگل یک SDK برای برنامه نویسی اندروید ارائه کرده که از هر نظر کامل می باشد. پیشتر توصیه میشد از این SDK در محیط برنامه نویسی Eclipse استفاده شود اما در حال حاضر گوگل محیط پیشرفته تر IntelliJ IDEA را توصیه می کند و SDK را با این محیط برنامه نویسی ادغام کرده و محصول فوق العاده ای به نام Android Studio را منتشر کرده است. Android Studio در حال حاضر در بوته آزمایش قرار دارد و نسخه نهایی آن منتشر نشده. با این حال پیشنهاد من استفاده از نسخه آزمایشی آن است چرا که از Eclipse خیلی پایدار تر و پیشرفته تر است.

صحبت های بالا برای کسانی بود که می خواهند برنامه های (اپلیکیشن های) اندروید بسازند اما کسانی که مایل به ساخت بازی های ویدیویی برای اندروید اند باید بدانند که SDK خود اندروید امکانات سطح بالایی برای بازی های ویدیویی ندارد و باید از موتور های بازی سازی به جای آن استفاده کنند. از معروف ترین موتور های بازی سازی در ایران موتور بازی Unity 3D است که برنامه نویسی آن به زبان C# و یا Java Script می باشد. (فراموش کردم بگم زبان برنامه نویسی SDK رسمی اندروید Java است)

حالا چه مایل به کار با Android Studio باشید چه مایل به کار با Unity 3D یا هر چیز دیگر پیشنهاد ما این است که کتاب نخوانید!!!
صنعت موبایل آنقدر به سرعت رو به رشد است که وقتی یک کتاب 1000 صفحه ای معتبر را تمام کنید قطعا اطلاعات اون کتاب کاملا منسوخ شده اند. (نه به این شدتی که گفتم، اما به هر حال تو این زمینه کتاب جواب نمیده)

شروع با کلاس و یا مربی هم خیلی خوبه راه چند ماهه رو چند هفته ای پیش میرید اما باید در انتخاب مربی خیلی دقت کنید و به هیچ وجه خود را وابسته به اطلاعات مربی نکنید. خودتان باید پیش بروید. فرض کنید که بهترین مربی هم خیلی اطلاعات بالایی ندارد. بهترین کسی که می تواند سوال های شما رو جواب دهد آقای/خانم گوگل است و بس. معمولا سوال یا پیغام خطا رو سرچ می کنید و در یکی از صفحه های سایت Stackoverflow پاسخ اون رو پیدا می کنید.
روشی که خود من برای شروع ترجیح میدم استفاده از ویدیوی آموزشی است (البته زبون اصلی و جدید). چون هر وقت بخواید کلاس رو Stop یا Pause می کنید و حتی بار ها یک قسمت رو تکرار می کنید. فقط در انتخاب ویدیو دقت کنید. معمولا Lynda ویدیو های خوبی دارد اما ویدیوی اندروید اون خیلی قدیمیه.

با ویدیو شروع کنید اما شما زمانی واقعا اندروید رو یاد میگیرید که درگیر یک پروژه واقعی شده و خود را به چالش بکشید.

نگران نباشید گوگل همراه شماست

موفق باشید

پایان نوشتار اول

نظرات  (۱)

Khaili mamnooon

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی